De horeca is een bijzondere maar ook complexe 'tak van sport' en daarmee zeker niet voor iedereen weggelegd. Toch is er nog steeds een enorm aantal 'gelukszoekers' dat (zonder enig referentiekader) graag een horecabedrijf wil starten of gestart is. Voor 'buitenstaanders' lijkt de horeca één en al 'glitter & glamour', dikke auto's, ploppende champagneflessen, televisie debuten etc. Wie wil dat nu niet...Volle zaken zijn echter zeker geen garantie voor financieel succes laat staan welke effect een lege zaak heeft.
Â
Een gemiddelde horeca-ondernemer verdient (indien we de winst delen door het aantal gewerkte uren per week) aanzienlijk minder dan een modaal inkomen. En dan hebben we het alleen over de horeca-ondernemers die winst maken. Deze andere kant van een horeca-onderneming zien de meeste mensen echter niet (of willen ze niet zien). Ook horeca-ondernemers onderling wisselen weinig tot geen relevante kennis met elkaar uit. Een kwetsbare opstelling is niet typisch iets voor de overwegend masculaire cultuur van de horeca.
Â
Wij zijn van mening dat een horeca-ondernemer of starter wel inzichten moet hebben in de dagelijkse horecapraktijk. Naast onze eigen ervaringen delen wij de praktijk van een anonieme trouwe website bezoeker, die ons frequent mails zendt met zijn/haar dagelijkse ervaringen. Het pseudoniem van deze auteur is 'Sjef Kok'. Â De artikelen geven u een aardige 'kijkje in de keuken' van de horeca.
Â
Wij wensen te benadrukken dat wij geenszins verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de teksten. Wij wensen u in ieder geval veel leesplezier.
Â
Horecafinanciering makkelijker dan je denkt.
Â
Â
Â
Â
Â