De Bolle

Door 'Sjef Kok'

 

Omdat ik zelf weinig vrije tijd heb, komt het sporadisch voor dat ik achter de beeldbuis zit. Collega-ondernemers hebben het regelmatig over een programma op televisie waarbij horeca-ondernemers geholpen worden door een 'professioneel' duo. Omdat mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik in het bezit ben van zo'n kastje waarmee je programma's kan opnemen, had ik besloten om dit programma eens te bekijken. Tijdens het programma volgt een cameraploeg een horeca-ondernemer die zakelijk bezien op leven na dood is. De ondernemer wordt bijgestaan door een twee bekenden uit de wereld. Een charismatisch ogende chefkok die continu met een dikke sigaar door de keuken loopt (voor hem gelden de regels klaarblijkelijk niet) en een ex-hotelier die zijn 'sporen' in Amsterdam heeft verdiend. Eerst vindt er een gesprek plaats, vervolgens gaan beide heren rondkijken en beoordelen de exploitatie vanuit hun eigen invalshoek. Na afloop van de bezichtiging zijn de heren in staat om direct de vinger op de zere plek te leggen en worden de hoofdsponsoren naar binnen gehaald om ervoor te zorgen dat ze waar krijgen voor hun sponsorbijdragen. Een nieuwe menukaart, nieuwe inrichting van het restaurant en 1 nieuwe hotelkamer, waarvan de gordijnen persoonlijk zijn genaaid door de hotelier. Vervolgens komt de opening van de nieuwe zaak, waarbij de marketingmachine van de commerciële omroep zijn werk doet. Ondernemers weer vol goede moed, de adviezen en werkzaamheden van het gouden duo hebben tenslotte gezorgd voor een bezetting die ze de afgelopen jaren nooit hebben gezien. Enkele weken later wordt met cameraploeg nog even een onverwachts bezoek gebracht en wat blijkt...ondernemers nog steeds tevreden en de bezetting is redelijk op orde gebleven. De gasten die dan aanwezig zijn, hopen nog op een korte ontmoeting met het bekende duo en op de kans om zichzelf te profileren voor de landelijke televisie. De tweede aflevering die ik bekeek (je kan m.i. nooit op basis van 1 waarneming conclusies trekken) had exact hetzelfde script als hierboven beschreven....

Natuurlijk gun ik een ieder leuke en vermakelijke televisie. Waar ik mij persoonlijk echter mateloos aan irriteer is het feit dat met dit soort programma's het idee wordt gewekt dat horeca een eenvoudige tak van sport is. Maar ook horeca-ondernemers kunnen het idee krijgen dat een zaak omturnen naar een renderende tent slechts een kwestie is van een likje verf. Zo zei een collega-ondernemer laatst tegen mij, onder het genot van een glas wijn, dat hij overwoog om de 'heren' in te gaan schakelen. Zijn zaak liep 'kl...te'. De incassobureaus liepen zijn zaak plat en de bank overwoog om de financiering in te trekken. Geen pretje, dat zeker. Nu heb ik zelf eens onderzoek gedaan, overigens niet van academisch niveau, naar het bestand van bedrijven die zich letterlijk voor aap hebben laten zetten voor 1 mln kijkende Nederlanders. Blijkbaar is het programma format al enige jaren oud. Bij een willekeurige steekproef op internet, waarbij ik zocht op de namen uit het televisieprogramma, bestond meer dan 90% niet meer. Verrassend? Nee, natuurlijk niet. Neem van mij aan dat een horecabedrijf waar de schuldeisers als hijgende pittbulls voor je terras liggen te wachten, dat het vijf over twaalf is. Weet u wat de hoofdoorzaak is van falende horeca-ondernemingen? De ondernemer zelf! Ik was mij hier in het verleden ook niet volledig van bewust. Moeizame tijden hebben mij in laten zien, dat ik zelf toch echt de belangrijkste succesfactor van de onderneming was. Niet de kleur van het behang. Ik heb toen ook een adviseur ingeschakeld, maar dan iemand die veel tijd en energie heeft gestoken in de ontwikkeling van de noodzakelijke competenties. Het heeft mij meer dan een halfjaar gekost om deze competenties eigen te maken. Ik heb nog steeds dat beeld van 'Rijmpie' voor ogen die met zijn Elmex glimlach synisch komt mededelen dat de kamerbezetting niet op orde is en dat dit komt omdat de ondernemer geen zaken doet met de hoofdsponsor. Vervolgens gaat hij boodschapjes doen bij Leenbakker en naait hij nog eens 20 meter gordijnstof. Welke ondernemer naait zijn eigen gordijnen...? Voor alle programmamakers die toevallig dit bericht lezen.....maak een documentaire waarbij het gouden duo zelf een zaak gaat opstarten. En dan graag een ruime tijd laten zitten tussen de opnames en de uitzending (anders kunnen ze profiteren van de bekendheid). Eens kijken hoe lang deze zaak het overleeft. Een beetje journalist kan achterhalen dat de mannen al bezig zijn geweest met het opzetten van zaken, maar (helaas) zonder succes. Ook van het imperium van 'De Bolle' is inmiddels weinig meer over. Ik weet echter zeker dat het excuus gevonden wordt in de keuze voor de televisie carriere. Onzin. Ook bij deze mensen ontbreekt het duidelijk aan bepaalde noodzakelijke competenties om succesvol in de horeca te kunnen zijn. De echte succesvolle horeca-ondernemers zijn continu bezig met hun vak en onderneming en hebben geen tijd/ zin om in de publiciteit te raken. Ik ga weer aan het werk.....

 

Â