Horecaadvies, horeca advies, horeca,advies, horecafinanciering, horeca accountant, accountant, consultancy, horeca nederland, bedrijfschap horeca en catering, horecakrediet,horecarendement, rendement horeca, inkoop horeca, horeca-inkoop, horeca ondernemin
Een kijkje in de keuken » Bancaire fiatteurs
Door 'Sjef Kok'
Â
Als je niet bij een bank werkt, dan weet je niet hoe zij denken en hoe processen gaan. Zo simpel ligt dat. Mijn adviseur, die wel de bancaire wereld goed kent, heeft mij onder het genot van een glas wijn weleens een kijkje gegeven in de bancaire keuken. Banken moeten ook geld verdienen net als elk ander bedrijf. Zij verdienen geld aan producten die ze verkopen, maar vooral aan het verstrekken van leningen. Zij kopen geld in tegen een bepaalde rente en lenen dat geld weer uit aan bedrijven. Het verschil tussen de rente tarieven tussen ingekocht geld en uitgeleend geld is hun marge. Des te meer ze uitlenen des te hoger hun rendement (zolang het geld terugkomt). Een klein bedrag is dus niet zo interessant of ze maken het heel duur. Een rekening courant krediet is bijvoorbeeld relatief duur. Een langlopende lening veel goedkoper. Een ondernemer die een langlopende lening wil voor zeg 5 jaar van 50.000 euro levert veel minder geld op dan een financiering van zeg 200.000 euro. Erg logisch....3% winst van 50.000 euro is minder dan 3% van 200.000 euro. Voor de werkzaamheden moeten ook nog mensen aan de slag. Als je merken dat het bedrag te klein is dan doen ze het (terecht) gewoon niet. Ze sturen ondernemers dan liever door naar Qredits of Crowdfunding. Bij de bank werken commerciele mensen. Die moeten verkopen. Maar om te zorgen dat hetgeen verkocht wordt ook geld oplevert zitten er zogenaamde fiatteurs. Zij bepalen of een ingebracht potentieel verkocht product (lening bijvoorbeeld) ook wel verkocht gaat worden. Fiatteurs zijn over het algemeen echte kantoor werknemers. Ze worden beoordeeld op het aantal producten dat succesvol wordt verkocht. Een lening die niet wordt afgelost is niet succesvol natuurlijk. Deze interne fiatteurs maken dus sneller carriere als het aantal goedgekeurde leningen dat niet tot problemen heeft geleid zo hoog mogelijk is. En daar zit nu juist het probleem. Afwijzen bij twijfel kost hen niets. De commerciele tak voelt dit wel in hun beoordeling. Een goede externe adviseur zorgt er dus voor dat zowel de commerciele afdeling en de fiatteur de casus wil gaan doen. Maar eigenlijk begint dit dus bij het helpen van de commerciele afdeling. Een goed plan, een compleet dossier en de aandachtspunten op voorhand tackelen. Dan kan commercie met een gerust gevoel naar de fiatteur die de aanvraag dan naar alle waarschijnlijkheid wel gaat goedkeuren. Een goede commerciele bankier moet intern een goed netwerk hebben en dus regelmatig contact hebben (formeel en informeel) met degene die de aanvraag moeten goedkeuren. Dus zelfs binnen een interne organisatie speelt een goed netwerk een erg belangrijke rol. Dat is niet heel veel anders dan in de horeca. Business binnen halen is ook grotendeels afhankelijk van een goed netwerk. Zo...ik ga nu naar een netwerkborrel.
Â
Â
Â