Een kijkje in de keuken » Korting
Door 'Sjef Kok'
Â
Beste horeca-advies.nl
Â
Jaarlijks evalueer ik inmiddels mijn leveranciersbestand, waarbij ik de kwaliteit van de geleverde producten, de leveringen en 'last but not least' de prijzen tegen het licht houd. Dat zouden meer ondernemers moeten doen. Om eerlijk te zijn deed ik dit tot enkele jaren geleden ook niet, maar tijdens een landelijke horecadag werd ik getriggerd. En om nog eerlijker te zijn...één van de adviseurs van uw organisatie heeft mij zover gekregen. Deze adviseur gaf tijdens de landelijke dag concrete inzichten in de inkoopvoorwaarden van bestaande horecabedrijven (zonder daarbij namen te noemen). Tot die tijd dacht ik dat ik een redelijke 'onderhandelaar' was. Ik betaalde voor een krat cola van een bekend merk toentertijd (na verrekening van de korting) € 8.75. Nadat de adviseur centraal de vraag had gesteld wie minder dan € 9 voor hetzelfde krat betaalde, stak ik trots samen met slechts 5 andere collega-ondernemers trots mijn hand op. Wel verbazingwekkend want in de zaal zaten zo'n 100 collega-ondernemers. De trots was echter van korte duur. De adviseur presenteerde een uitgebreid overzicht van de inkooptarieven voor bekende hardlopers. Wat bleek....een krat cola kon ook voor € 7.35 ingekocht worden. Het werd stil in de zaal. Iedereen dacht bij zichzelf dat hij de beste onderhandelaar was en nu bleek dat ze ondanks de zwaar gevoerde onderhandelingen nog steeds aanzienlijk meer hadden betaald. De adviseur gaf aan dat de belangrijkste oorzaak het ontbreken van een referentiekader was. Hij vertelde dat horeca-ondernemers te weinig ervaringen met elkaar uitwisselen, ondanks het feit dat horeca-ondernemers elkaar regelmatig ontmoeten. Het blijft veelal oppervlakkig waarbij vooral wordt gesproken over de succesverhalen. Te denken valt aan de nieuwe auto die is aangechaft, de enorme gastenbezettingen etc. Geen enkele horeca-ondernemer laat zhet achterste van zijn tong zien. En dat is zonde, gaf de adviseur aan. Inmiddels had de adviseur de aandacht en onstond er besef voor uitwisseling van interessante kennis. Nu weet elke ondernemer dat de inkoopprijzen mede worden bepaald door het inkoopvolume. In het overzicht van de adviseur stond echter ook het gemiddelde inkoopvolume van de betreffende ondernemingen vermeld. De onderneming die slechts € 7.35 betaalde, had 'slechts' een drankeninkoopvolume van € 62.000 op jaarbasis! Na afloop van de bijeenkomst ben ik gelijk mijn drankenleverancier gaan bellen met de boodschap dat ik vanaf heden niet meer dan € 7.35 wilde betalen. Een halfuur later had ik de nieuwe voorwaarden in mijn e-mail....Een snelle rekensom leerde mij dat ik op jaarbasis € 4.300 op frisdranken ging besparen en dat door middel van slechts 1 telefoontje....Ik heb er nu een sport van gemaakt om jaarlijks wat collega-ondernemers te bellen en te informeren naar hun leveranciersvoorwaarden. Uiteraard deel ik mijn voorwaarden ook. Tot op heden levert mij dat elke keer weer wat extra's op, ondanks het feit dat ik enkele jaren geleden de grootste klapper heb gemaakt. Ten opzichte van enkele jaren geleden heb ik meer dan € 100.000 kunnen besparen op mijn inkoop (weliswaar een optelsom van de jaarlijkse besparingen). Met dit geld heb ik de bancaire financiering grotendeels kunnen aflossen. Het is weer de tijd om mijn 'rondje' te maken. Mijn vrouw is inmiddels begonnen met het boeken van de vakantie.......Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â