Hier ben ik!

Door 'Sjef Kok'

 

Marketing en sales zijn niet mijn sterkste punten. Ik ben een vakidioot. Mijn vaardigheden liggen in de creatie van prachtige gerechten, het coachen van medewerkers en het genereren van een gastvrije omgeving. Mijn sales-en marketingactiviteiten reiken niet verder dan het periodiek plaatsen van advertenties in regionale dagbladen en verzenden van digitale nieuwsbrieven aan gasten. Mijn zaak draait desondanks goed, mede door de hoge loyaliteit van mijn vaste gasten.  Laatst kwam ik op zaterdagavond mijn zaak binnen. Het was redelijk vol. Opeens viel mij op dat ik meer dan 90% van mijn gasten kende. En dan niet 'kennen' van alleen de zaak. Nee, ik ken de gasten door en door. Ik weet hoe hun kinderen heten, welke auto ze rijden etc. Ik realiseerde mij opeens dat mijn gastenbestand wel erg 'verouderd' was. De gemiddelde leeftijd lag denk ik ruim boven de 40 jaar......de jongeren weet ik klaarblijkelijk niet aan mijn zaak te binden. Voor het eerst in mijn ondernemerscarriere heb ik een collega ondernemer gebeld met de vraag of hij wellicht tips had om zichtbaarder te worden binnen de nieuwe doelgroepen. Ik wist namelijk dat deze ondernemer hier actief mee bezig was en met succes. De ondernemer begon gelijk over de zichtbaarheid op internet en dan vooral gericht op de welbekende zoekmachine google. Ik diende te begrijpen dat de nieuwe generatie nauwelijks meer kranten leest en voor een avondje uit google raadpleegt. Ik vertelde de ondernemer dat mijn website (ja, deze heb ik uiteraard ook) prima zichtbaar was op google. Bij het ingeven van de naam van mijn onderneming, stond ik tenslotte duidelijk prominent bovenaan. 'Hoe zit het met de potentiële gasten die je naam niet kennen?' vroeg de ondernemer. Bij de ingeving van de zoekwoorden 'dineren' en mijn vestigingsplaats, kwam mijn website niet verder dan pagina 12. Op advies van mijn collega heb ik het boek 'Google Marketing' aangeschaft. Een praktisch boekwerkje waarin in jip en janneke taal wordt uitgelegd hoe eenvoudig je een hogere ranking kan krijgen. Ik heb vervolgens mijn url's (ja, inmiddels kan ik meepraten) aangepast op basis van bekende zoektermen. Vervolgens heb ik wat linken naar mijn website laten plaatsen bij (toeleveranciers) en last but not least ben ik talrijke (gratis) persberichten gaan schrijven via www.persbericht.nu. Dit laatste doe ik nu bijna elke week....en het blijkt te werken, vooral met dank aan veel van mijn collega-ondernemers die deze trucjes nog niet gevonden hebben. Nu even mijn google analytics raadplegen.......

 

 

 

 

 

 

Â