Zeikerds

Door 'Sjef Kok'

 

Beste horeca-advies.nl,

 

U heeft vast ook wel eens van die dagen dat je er even helemaal doorheen zit. Vandaag heb ik dat en dat wens ik graag even te uiten. We hebben te maken met een economische crisis en natuurlijk voelt iedereen dat in meer of minder mate. Ik heb volledig respect voor het feit dat sommige gasten wat minder vaak mijn zaak bezoeken en dat de karaffen (kraan) water vaker uit de kast gehaald moeten worden. Vandaag had ik echter een stel in mijn zaak, waarbij ik mij afvroeg wat het doel was van het bezoek. Al bij de entree ging het niet goed. De gasten kwamen zonder reservering binnen en vroegen om de tafel. Het was erg vroeg, dus de zaak was leeg. Een halfuur later zou de zaak echter volledig vol zitten (we waren volgeboekt). Mijn restaurantmanager gaf vriendelijk aan dat er geen tafels vrij waren. De man van het stel stond gelijk op zijn achterste hoeven. Waar mijn medewerker het vandaan haalde om te zeggen dat er geen plaats meer was. Wij waren discriminerend en hij eiste een tafel. Normaliter had ik ze direct mijn zaak uitgezet, maar ik was coulant en trok een extra tafel uit het magazijn en zette de gasten vlakbij de keuken (een top plek dus, waar menig gast graag extra voor wenst te betalen). Nadat ze hun plaats hadden geconfisqueerd, vroeg mijn collega of ze een aperitief wenste. Dat wilden ze wel...een karaf kraanwater (met citroen). Bij de overhandiging van de menukaart, waarbij het speciale menu van de dag werd gepresenteerd, gaven de gasten aan dat ze graag het drie-gangen menu wenste. Niet voor 2 personen maar voor 1, maar wel met twee keer servies. Ze hadden de hele avond wat de zeuren. Nu is de gast koning, maar op een gegeven moment bereikt ook bij mij de 'gastvrijheidsgrens'. Dan weer duurde het te lang, dan weer kwam de gang te snel op de andere gang. Het glas wijn dat ze bestelde had te weinig volume etc. Na afloop bestelden ze nog 1 kop koffie (to share) en vraten mijn hele met veel passie gemaakte patisserie op. Deze gasten hebben uiteindelijk van 18.15 tot 23.15 uur mijn medewerkers af lopen blaffen, mijn linnen en glaswerk vies. De rekening had een waarde van 58 euro....! Bij de afrekening bleek ook nog eens hun pinpas niet te werken. De man had slechts 30 euro aan contanten bij zich, dus deze had de medewerker alvast ingenomen. De resterende 28 euro zou de man overmaken. Normaliter zou ik op zo'n moment de gasten naar buiten toe vergezellen en de vetopvangbak over ze heen storten, maar ik hield mij in. Mede om mijn andere gasten niet te storen. In dergelijke gevallen doet 5 minuten in de vriescel wonderen....Gelukkig was het uiteindelijk een prachtige avond. De andere gasten gingen zeer tevreden de deur uit. De volgende dag keek ik op een bekende recensie website waar onze gasten over het algemeen redelijk loyaal hun visie geven. Natuurlijk kunnen de recensies niet altijd positief zijn, dan vind ik (in tegenstelling tot veel collega-ondernemers) geen enkel probleem. Als ze terecht zijn (en sommige zijn dat) dan is de informatie waardevol. Toevallig waren dit keer alle recensies vol lof....echter stak 1 er 'rood' uit. Een zware onvoldoende....'Jammer van de lege zaak bij aankomst', 'wij kregen kraanwater geserveerd in plaats van bronwater', 'beperkte hoeveelheden', 'een overvloed aan bonbons bij de koffie, zonde..', en last but not least 'een enorme rekening'. Hufters!! Ik ben naar mijn vriezer.....

Â